Сдружението на организаторите на хазартни игри и дейности в България подаде становище по публикувания за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Датата на откриването на общественото обсъждане е 17.03.2023 г.
СОХИДБ взе отношение по най-наболелите проблеми относно някои промени в Закона за хазарта. Предстои да се направи допълнителен пакет от предложения за промени, но изчакваме правилното време – тогава, когато правителството в Република България няма да е служебно, а редовно. Ние от екипа на организацията ще продължим да даваме предложения за промени и да ги отправяме към органите, които могат да вземат отношение. По този начин защитаваме правата и интересите на организаторите на хазартни игри.
✓ Първо предложение
От СОХИДБ предложихме да се обявявават наименованията и условията на игрите, периода на провеждането на играта (при бонус игри), както и резултатите от игрите без спечелени печалби. С помощта на тези изменения участниците в хазартни игри ще получават пълната информация, която им е необходима, като същевременно няма да бъде обявявана подкана към участие в игрите.
✓ Второ предложение
Второто ни предложение касае размера на дължимите по Закона за хазарта такси, който е определен в Тарифата за таксите. Според нас липсва легално определение на понятието „поддържане на лиценз“. В срока на лиценза организаторите заплащат такси за всяка поискана промяна. При офлайн игрите такава такса няма оправдание, а определените размери на таксите също са неоправдани. Това води до неравнопоставеност между организаторите.
✓ Трето предложение
Трето ни предложение е за промяна на чл. 8, ал. 1, т. 4: „искателят или някое от лицата по т. 1 са извършвали дейност като едноличен търговец или са участвали в дружество, на което окончателно е отнет лицензът за организиране на хазартна дейност или на което е налагана санкция да осъществяване на хазартна дейност без лиценз“. Нашето предложение е текстът да бъде променен и съкратен така: „искателят или някое от лицата по т. 1 са извършвали дейност като едноличен търговец или са участвали в дружество, на което е налагана санкция за осъществяване на хазартна дейност без лиценз.“ Смятаме, че тази промяна се налага, защото втората хипотеза от сегашния текст касае много по-тежко нарушение на закона и е неоправдано да бъде налагано едно и също наказание за две несъразмерни нарушения.
✓ Четвърто предложение
Четвъртото предложение е за допълване на чл. 42, ал. 1. Разпоредбата касае игрално оборудване, като според нас трябва да бъде въведено изискването виртуалното оборудване, джакпот системите, игралният софтуер и устройствата за самообслужване да бъдат произвеждани от производители, които са получили лиценз по Закона за хазарта, за да се гарантира, че производителите отговарят на изискванията. При установено неизпълнение на изискванията трябва да има възможност да бъде потърсена отговорност от производителя. Така производителите на игрални автомати и на игрален софтуер ще бъдат равнопоставени. По този начин ще бъдат гарантирани правата и законните интереси на играчите, като те ще ползват софтуер, произведен от лице, което е доказало, че отговаря на законовите изисквания.
✓ Пето предложение
Петото е за изменение относно разпоредба, която има разнопосочни тълкувания. Става въпрос за окончателното отнемане на издадения лиценз за организиране на хазартни игри при определени случаи. За да бъде внесена яснота, трябва да се знае от кой момент организаторът е в нарушение. Със свое становище по приложението на Закона за хазарта, изпълнителният директор на НАП възприе тълкуване именно в смисъла на предлаганата от нас редакция.
✓ Становище
Нашето становище, както и отговора на НАП може да намерите в прикачения PDF файл: Становище на СОХИДБ по предложения ДОПК с приложение.
Сдружението на организаторите на хазартни игри и дейности в България (СОХИДБ) има за цел да защитава и насърчава професионалните, икономическите и правните интереси на своите членове. Ще продължим да участваме в изготвянето, обсъждането и приемането на законови и подзаконови нормативни актове в сферата на хазарта, в създаването на единна общност и в развитието на благоприятна бизнес среда за малките и средни хазартни оператори.
Въпреки че сдружението съществува от 2020 г., ние успяхме да се наложим като една от най-активните организации в индустрията. Предприехме ефективни действия и което доведе до множество ползи за бранша като цяло.